Traject

Holistische massagetherapie, counseling en coaching

Elke mens is uniek. Elke mens bevindt zich in zijn/haar unieke situatie en is er verschillend aan toe als ze aan de bel trekken voor hulp bij stress, overspannenheid en burn-out. Daarom zal elk traject uniek zijn. Hieronder geef ik de elementen aan van het traject dat ik aanbied en ook de gangbare volgorde. Ik heb in mijn praktijk door jarenlange ervaring ondervonden dat dit is wat speelt, wat nodig is en wat je vooruit helpt om weer te kunnen gaan leven in plaats van overleven.

Informatie krijgen en gehoord worden

Weten hoe het zit. Weten wat er in je lichaam gebeurt. Weten hoe het stresssyteem werkt en waar het allemaal invloed op heeft. Symptomen kunnen plaatsen en linken aan stress. Weten dat je niet alleen bent en weten dat je er wat aan kan doen. Je verhaal vertellen aan een onafhankelijke buitenstaander met beroepsgeheim. Je uiten en weten dat er geluisterd wordt.

Voelen en thuiskomen in je lichaam

Nerveus, gespannen, onrustig, vermoeid, hartkloppingen, benauwdheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, duizeligheid, buikpijn, trillen, huilen, zweten, hyperventileren, slaapproblemen, vermageren of aankomen, hoge bloeddruk, spierpijnen. Dit zijn allemaal symptomen van lang aanhoudende stress, eigenlijk waarschuwingssignalen die je lichaam afgeeft om je te laten weten: Ho!
Als we aangevallen worden door een tijger hebben we echter geen tijd om stil te staan bij wat we voelen. Al onze aandacht en energie gaat naar de overlevings-reactie. Voelen is wel het laatste. Dat verklaart waarom we zo lang kunnen doorgaan, todat we letterlijk omvallen.
Na de intake en eerste informatie gaan we meteen voelen met behulp van aanraking en massage. Je lichaam (dus jij) krijgt de kans zich weer ter herinneren hoe dat is. Zacht voelen, ruimte voelen, beweging voelen, warmte en kou voelen, sensaties voelen, energie voelen, grenzen voelen. Ook de ongemakkelijke gevoelens kan je gaan ervaren en leer je te dragen. Ik noem dat: thuiskomen in je lichaam (dus bij jezelf). Precies in het tempo dat bij jou past.

Als je opgebrand bent heb je eerst gebrand

Het is een proces. Je bent ooit gaan branden (vuur, energie, passie) voor iets maar op een gegeven moment blijkt dat er geen voeding voor het vuur meer is geweest. Je bent alleen nog maar gaan geven en (kon) niet meer ontvangen. Het is belangrijk dit proces in kaart te brengen. Hoe is het gegaan? Wat is er gebeurd? Wat ben je tegengekomen? Welke overtuigingen hang jij aan en welke overlevingsmechanismen gebruik je? Ik gebruik hier graag de metafoor van de jas voor. Dit noem ik je oude jas.

Oude jas / nieuwe jas

En dan komt het besef dat je die oude jas uit kan en moet doen. Dat is een moeilijke fase omdat de oude jas een deel van je identiteit is geworden. Het vraagt veel moed om dat onder ogen te zien. Je oude jas is je comfortzone, dat ken je. 
Samen met mij leer je om "je oude jas" van een afstandje te bekijken. Je komt er achter welke stukken van de oude jas je nog mooi vindt en welke niet meer. Welke gedachten, gewoontes, overtuigingen, overlevingsmechanismen passen je nog? Wat dient je nog en waar moet je afscheid van nemen? Door dit zelfonderzoek ben je tegelijkertijd aan de slag gegaan met het "ontwerpen van je nieuwe jas". Met vallen en opstaan, zoals bij alles wat nieuw is. Een nieuwe  jas zit zelden direct lekker. 

Waarden

Een belangrijk onderdeel van het ontwerpen van je nieuwe jas is stilstaan bij wat echt belangrijk is voor je. Welke waarden jij aanhangt. NU, VANDAAG, JIJ  (en niet je vader, moeder, partner, vrienden). Hier werk ik met coachingstools maar (natuurlijk) ook met voelen. Je lichaam is heel wijs. Ook op dit gebied kan het je leiden.

Aan het roer met je nieuwe jas

Dat is het doel. Je staat zelf aan het roer (innerlijke controle hersteld) en weet waar je heen wilt (waarden) en je draagt een jas die nieuw is en gemaakt is van oude en nieuwe stukken (in de revisie geweest). Hij past en zit al best lekker. Je weet dat stress onderdeel van het leven is en bent er niet bang voor. Je kent je copings-mechanismen. Je voelt weer wat wel en niet goed voor je is (grenzen) en kan dat aangeven. Geven en ontvangen zijn in evenwicht.

Praktisch 

Bovenstaand traject bestaat gemiddeld uit 10-20 behandelingen massagetherapie van 75 minuten. De frequentie hangt af van je lichamelijke toestand bij aanvang en praktische factoren. Ik begin het liefst met 1x per week (eerste 5 keer) zeker als de situatie accuut is en de wanhoop groot. Je lichaam (jij) heeft dan letterlijk "geruststelling" nodig. Daarna 1x per 14 dagen en vervolgens kan de tijd tussen behandelingen oplopen. Alles in overleg.

Voor de werkgever is het mogelijk een offerte aan te vragen voor bovenstaand traject. Er wordt vanzelfsprekend geen informatie over de cliŽnt aan de werkgever gegeven. Indien de cliŽnt dit wenst kan ik wel data en frequentie van behandelingen aan de werkgever bevestigen.

*Mijn behandelingen zijn strikt vertrouwelijk